:: Op 13 juni 1957 geboren in Sint-Amandsberg
:: Woont in Mariakerke
:: Sinds 1978 bezieler van het Gents liberalisme
:: Gebeten door Gent, verliefd op zijn stad
:: Sinds 1985 Gemeenteraadslid
:: Tussen 1989 en 2009 (eerste) schepen
:: Tussen 2009 en 2014 Vlaams Volksvertegenwoordiger
:: Tussen 2014 en 2016 Kabinetschef van de
    Vice-minister-president Vlaamse regering
:: Sinds 2013 voorzitter Raad van Bestuur Ugent
:: Levensmotto: Geen angst maar passie

Nieuws

Nieuwe BIV regeling voldoet niet

In het Vlaams Parlement werd vandaag het invoeren van de nieuwe BIV-regeling besproken. De Open Vld-fractie is net zoals VAB, Touring, Febiac en een hele rits andere organisaties gekant tegen deze nieuwe regeling. Toch hield de meerderheid vast aan deze belastingverhoging die volgens Marino Keulen en Sas Van Rouveroij het milieu niet ten goede zal komen.

"De Vlaamse regering heeft de wijziging van de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) aangegrepen om de belastingen te kunnen verhogen. De grote dieselwagens worden bevoordeeld maar de kleinere gezins- en stadswagens worden veel zwaarder belast. Het is dus een asociale belasting op de kap van de hardwerkende Vlaming", aldus Marino Keulen.


De nieuwe BIV werkt niet vergroenend

Fractievoorzitter Sas van Rouveroij : "Maar ook van de vergroening van het wagenpark zal niet veel terecht komen. Deze BIV is niet berekend op basis van de Ecoscore en speelt dus niet op alle vervuilende componenten. Zo wordt er weinig waarde gehecht aan NOx (stikstof en fijn stof) wat de dieselwagens bevoordeelt en wordt de CO2-uitstoot niet op gelijke wijze belast. Bovendien zal de 'sociale' correctie ervoor zorgen dat oudere vervuilende wagens langer zullen blijven rijden."


De nieuwe BIV is een gemiste kans

Open VLD wenst een echte vergroening van de autofiscaliteit door enkel het gebruik en niet het bezit van de wagen te belasten en dit via een slimme kilometerheffing waarvan de hoogte varieert met de milieuprestaties van het voertuig. Hierbij dienen alle verkeersbelastingen zoals BIV, verkeersbelasting, de aankoop van de nummerplaat en de accijnzen op de brandstof, samen hervormd te worden.



Terug naar overzicht